Dansk

dansk Gyldendal Dansk (indskoling)

Dansk fagportal 0. - 2. klasse

dansk Gyldendal Dansk (indskoling, mellemtrin)

Dansk fagportal 3. - 6. klasse

dsa Gyldendal DSA (indskoling, mellemtrin, udskoling)

På fagportalen dsa.gyldendal.dk findes en række forløb, der dels kan laves som samlede forløb fra start til slut og dels som enkeltaktiviteter med fokus på helt specifikke opgavetyper. Hvert forløb findes på to niveauer, hvor “let” primært bevæger sig på ordniveau og “svær” på sætnings- og tekstniveau. Niveauerne lægger sig op ad de fagformål, der er for faget dansk som andetsprog.

Forløbene bygger på den genrepædagogiske tænkning, hvor modeltekster og stilladsering er bærende elementer. Eleverne vil bl.a. blive præsenteret for teksttyper, som minder om dem, de vil møde i skolens øvrige fag. Igennem forløbene introduceres dels et nært hverdagssprog og dels det “skolesprog”, eleverne får brug for i den almene undervisning.

legoglaer Gyldendal Leg og Lær (indskoling, mellemtrin)

Under Leg og lær findes:

• en bred vifte af aktiviteter til vuggestue- og børnehavebørn
  • et stort digitalt bibliotek med film, billedbøger, sange m.m.
  • udvalgte digitale værktøjer og apps, der åbner op for nye måder at lege og lære på
  • pædagogiske planlægningsredskaber, der kan bruges til at få overblik over årets aktiviteter og læreplanstemaer
  • artikler, der beskriver, hvad der rører sig på det pædagogiske felt her og nu.

dansk direkte Gyldendal Dansk direkte (mellemtrin)

Dansk direkte er overskueligt, og de fleste forløb kan afvikles på en dansktime. Eleverne skal bruge sproget, undre sig over det, forstå regler og undtagelser – og de skal træne det, de har lært.

Formålet er at styrke elevernes sproglige udvikling. De skriftlige færdigheder udvikles gennem korte forløb og emner inden for sprog, retskrivning, grammatik og skrivning.

skriftlig fremstilling Gyldendal skriftlig fremstilling (mellemtrin)

Gode tekster kan se ud på mange måder. Her på sitet skal dine elever skrive tekster til vidt forskellige situationer – fx et interview til en avis for børn og unge, en novelle til en fælles novellesamling, et indlæg til en blog og meget mere.

dansk Gyldendal dansk (udskoling)

Nyskabende, digital danskundervisning i 7.-10. klasse dansk.gyldendal.dk indeholder undervisningsforløb til de centrale områder i danskfaget: litteratur, medier, sprog, mundtlighed, skriftlighed og læsning. Alle forløb er formidlet direkte til eleverne og suppleret med lærervejledninger.

skriftlig fremstilling Gyldendal skriftlig fremstilling (udskoling)

Motiverende skriveforløb til udskolingen.

dansk i dybden Gyldendal Dansk i dybden (udskoling)

Klæd klassen godt på med genrer, tekster og forfatterinteresse. Alt hvad dine elever skal vide om digte, noveller, essays, erindringer, kortprosa, rap, intermedial litteratur, autofiktion, krimi, folkeeventyr, romaner, biografier og graphic novels findes på danskidybden.gyldendal.dk. Lad dem møde litteratur skrevet af Caspar Eric, Karen Blixen, Jesper Wung-Sung, Bent Haller, Dorthe Nors, H. C. Andersen, Jens Blendstrup, Kim Fupz Aakeson, Pharfar, Louis Jensen, St. St. Blicher, Lone Hørslev, Julie Sten- Knudsen, Henrik Pontoppidan og mange flere.