Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Teknologiforståelse

teknologiforståelse

Teknologiforståelse

https://teknologiforstaaelse.gyldendal.dk/home

Gyldendals portal til teknologiforståelse er en indgang til en ny faglighed, både med hensyn til fagligt indhold og didaktisk tilgang.

Portalen vil:

  • inspirere elever og lærere til at eksperimentere og skabe med digital teknologi,
  • understøtte undervisningen med og i designprocesser,
  • invitere elever og lærere til at være nysgerrige, undersøgende og kritiske over for de teknologier, vi møder og bruger i hverdagen,
  • give eleverne kompetencerne til at kode og programmere digital teknologi – og vide, hvad de kan bruge det til,
  • støtte elever og lærere i at tilegne sig fagets særlige metoder og fagsprog.

 

Portalens bærende søjler spiller på forskellig vis ind i de fire kompetenceområder under faget teknologiforståelse:

  • Procesforløbene stilladserer undervisningen i og med digital design og lærer gradvis eleverne at tage ansvar for en fuld designproces. Undervejs i forløbene arbejder eleverne fokuseret med digital mynddiggørelse, når de blandt andet forholder sig til, hvilke teknologier der giver mening i en given sammenhæng.
  • Den integrerede logbog understøtter arbejdet med digital design og designprocesser ved at fastholde læringsindsigterne og deres kobling til designprocessens faser.
  • Med teknologitræningsopgaverne tilegner eleverne sig teknologisk handleevne, som de bringer i spil i designforløbene. Teknologitræningsopgaverne understøtter desuden ad forskellig vej elevernes computationelle tankegang. Eleverne øver sig fx i at bygge handlinger op som algoritmer, at genkende mønstre, og at finde og rette fejl.

Under de enkelte forløb ses det, hvilke specifikke læringsmål forløbet sigter mod.

 

Det aktuelle forsøg med teknologiforståelse opererer med to forskellige modeller:

  • undervisning i teknologiforståelse som selvstændigt fag, og
  • undervisning i teknologiforståelse integreret i andre fag.

Under hvert undervisningsforløb her på portalen kan du se, hvilke fag forløbet kan indgå i, hvis du arbejder med teknologiforståelse integreret i andre fag.

Du kan se i lærervejledningen for forløbene, hvordan de indtænker emner og metoder fra de enkelte fag.

Beskrivelserne af faglige sammenhænge hviler på læseplanens beskrivelser af teknologiforståelse integreret i fagene(Undervisningsministeriet, 2018).

 

 

 emu

Videnspakke og undervisningsforløb

https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/videnspakke-og-undervisningsforloeb

Find inspiration til, hvordan teknologiforståelse kan integreres i eksisterende fag, som valgfag i udskolingen eller i understøttende undervisning, så undervisningen i de eksisterende fag understøttes.

Du kan også læse om centrale begreber i teknologiforståelse i en ordliste over 54 udvalgte begreber. Ordlisten findes også på emu.dk.